Siddur 4579452 1280

Loofhuttenfeest

Van 7 tot en met 13 oktober vieren joden loofhuttenfeest (in het Hebreeuws: Soekot). Het is een belangrijk Joods feest dat zeven dagen duurt en jaarlijks in september of oktober wordt gevierd. Soekot herinnert aan de tijd dat het Joodse volk na de uittocht uit Egypte veertig jaar door de woestijn trok en in eenvoudige hutten woonde. Tijdens het feest bouwen Joden nog steeds zulke hutten, soekot genoemd, vaak in de tuin of op het balkon. Ze eten er hun maaltijden en soms slapen ze er zelfs in. Het Loofhuttenfeest is niet alleen een herinnering aan het verleden, maar ook een dankfeest voor de oogst en Gods bescherming.

Verder lezen:

  • VRT Nieuws | Waarom balkons en tuinen in Joodse wijk in Antwerpen vol staan met zelfgemaakte hutjes: “We vieren het Loofhuttenfeest” Lees verder
  • Trouw | Joodse familie viert het leven zeven dagen in een hutje Lees verder

Onderbouw

  • Weet wat je viert | Loofhuttenfeest (video, 8:38 min) Bekijk
  • Samsam | Loofhuttenfeest in Israël (video, 3:11 min.) Bekijk
  • CIDI tv | Soekot in Nederland (video, 4:56 min.) Bekijk

Opdrachten en werkvormen:

🌿 1. Mini-onderzoek: oorsprong en betekenis
Doel: Leerlingen kunnen de historische achtergrond, religieuze betekenis en hedendaagse viering van het Loofhuttenfeest uitleggen. Opdracht: Laat leerlingen een korte presentatie of infographic maken over de oorsprong, duur, betekenis en symbolen van Soekot.

📚 2. Tekstonderzoek uit Tenach of Bijbel

Doel: Leerlingen leren primaire religieuze bronnen analyseren en koppelen deze aan de rituelen en betekenis van het feest. Opdracht: Laat leerlingen Leviticus 23:33-43 lezen en bespreken wat daarin over Soekot staat.

🧠 3. Quiz of Kahoot

Doel: Leerlingen herhalen en toetsen hun kennis op een actieve manier. Opdracht: Laat leerlingen vragen bedenken en een interactieve quiz samenstellen over de geschiedenis, rituelen en hedendaagse betekenis van Soekot.

🗣️ 4. Discussie: Traditie vs. moderniteit

Doel: Leerlingen leren kritisch nadenken over religieuze tradities en ontwikkelen argumentatievaardigheden. Opdracht: Laat leerlingen debatteren over de vraag: “Is het belangrijk om eeuwenoude feesten zoals Soekot vandaag nog te vieren?” Laat de leerlingen in kleine groepen voorbereiden en voer eventueel het debat in kleine groepen.

🛖 5. Reflectie-opdracht: wat betekent onderdak?
Doel: Leerlingen ontwikkelen persoonlijke reflectievaardigheden en verbinden religieuze thema’s met hun eigen levenservaring. Opdracht: Laat leerlingen (samen) een korte reflectie schrijven over wat ‘onderdak’, ‘veiligheid’ en ‘vertrouwen’ voor hen betekenen en verbind dit met Soekot.

Bijlagen