
Jom Kipoer
Op 1 en 2 oktober vieren Joden Jom Kipoer, ook wel de Grote Verzoendag Het is de heiligste dag van het joodse jaar en valt tien dagen na Rosj Hasjana. Op deze dag vragen joden vergeving aan God en aan elkaar om ruzies en fouten recht te zetten. Er wordt gevast, er gelden verschillende voorschriften voor de kleding, en men brengt veel tijd biddend door in de synagoge. De witte kleding die men draagt, staat symbool voor een nieuwe, zuivere start. Het feest eindigt met het blazen op de sjofar, waarmee de periode van bezinning wordt afgesloten.
Verder lezen:
Nu.nl | Het is Jom Kipoer: wat vieren Joden dan eigenlijk? Lees verder
National Geographic | Why Yom Kippur is the holiest day of the Jewish year Lees verder
Opdrachten en werkvormen:
🌿 1. Poster maken
Doel: Basiskennis opdoen.
Opdracht: Laat leerlingen een schema of mindmap maken waarin ze de rituelen en symbolen van Jom Kipoer koppelen aan hun betekenis (bijv. vasten → zuivering, witte kleding → zuiverheid, etc.).
✍️ 2. Reflectiebrief aan jezelf
Doel: Begrijpen van het thema vergeving.
Opdracht: Leerlingen schrijven een korte brief aan hun ‘toekomstige zelf’ waarin ze iets beschrijven wat ze willen goedmaken of verbeteren – geïnspireerd door het idee van zelfreflectie op Jom Kipoer.
📖 3. Bijbel- of Tenachtekst vergelijken
Doel: Begrijpen van de religieuze achtergrond.
Opdracht: Laat leerlingen een korte passage lezen uit Leviticus 16 (over de Grote Verzoendag) en een moderne uitleg van Jom Kipoer. Bespreek: wat is hetzelfde gebleven, wat is veranderd?
📜 4. Traditie vs. moderne tijd – debat
Doel: Kritisch denken.
Opdracht: Organiseer een mini-debat over de stelling:
“De betekenis van Jom Kipoer is ook belangrijk voor mensen die niet religieus zijn.”
🧑💻 5. Interviewopdracht
Doel: Leren via authentieke bronnen.
Opdracht: Leerlingen bedenken 5 vragen en houden een (fictief of echt) interview met iemand uit de joodse gemeenschap over hoe zij Jom Kipoer ervaren.