
Dankdag voor het gewas
Op 5 november houden christenen de jaarlijkse Dankdag voor het Gewas, ook wel bekend als de Dankdag voor Gewas en arbeid. Het is een dag waarop gelovigen God danken voor de oogst en het werk dat het hele jaar door is verricht. In Nederland wordt deze dag traditioneel gevierd op de eerste woensdag van november, maar in andere landen kunnen de data verschillen. Tijdens de dankdag worden in kerken speciale diensten gehouden, waarin gebeden en liederen centraal staan. Vaak worden ook symbolen van de oogst, zoals graan, fruit en groenten, in de kerk tentoongesteld. Het is een moment om stil te staan bij het belang van voedsel, arbeid en dankbaarheid in het dagelijks leven.
Veel andere religies kennen ook feesten die in het teken staan van dankbaarheid voor de oogst. In het jodendom bestaat bijvoorbeeld Soekot, een feest waarin men de oogst en de tijdelijke onderkomens herdenkt die de Israëlieten in de woestijn gebruikten. In het christendom buiten Nederland is er ook Thanksgiving in de Verenigde Staten en Canada, een seculier-religieus feest waarin men God dankt voor de oogst en het welzijn van het gezin. In het hindoeïsme zijn er regionale oogstfeesten zoals Pongal in Zuid-India en Makar Sankranti in andere delen van India, waarin men de zon en de vruchtbaarheid van het land eert. Deze feesten benadrukken, net als de christelijke Dankdag, het belang van dankbaarheid voor de natuur en de overvloed die het levert.
Werkvormen en opdracht:
🦃 1. Dankdagen
Doel: Vergelijken de christelijke Dankdag voor het Gewas en andere feesten. Opdracht: Verdeel de klas in groepjes. Elk groepje onderzoekt een oogst- of dankfeest uit een andere religie (bijvoorbeeld Sukkot, Pongal, Thanksgiving). Laat elk groepje een poster of korte presentatie maken waarin ze de datum, tradities, symbolen en betekenis van het feest uitleggen.
🙏 2. Dankbaarheid
Doel: Reflecteren over wat dankbaarheid betekent. Opdracht: Laat leerlingen een korte tekst of gedicht schrijven over wat zij zouden willen bedanken tijdens een eigen “Dankdag”. Eventueel kunnen leerlingen hun teksten voorlezen in de klas of bundelen in een klasboek.
💬 3. Een groter belang?
Doel: Reflecteren over het belang van dankbaarheid. Opdracht: Laat de leerlingen in een begeleide discussie nadenken over de vraag “Waarom is dankbaarheid belangrijk?”