
Sint-Maarten
Op 11 november is het feest van Sint Maarten, naamdag van Martinus van Tours (4e eeuw). Maarten was een Romeins soldaat die op een koude winterdag een bedelaar tegenkwam. Hij had geen geld, maar sneed zijn warme mantel doormidden en gaf de helft aan de man. Later kreeg hij een visioen van Christus, gekleed in dat halve stuk mantel. Dit werd een symbool van naastenliefde en delen.
Kinderen lopen met Sint Maarten ’s avonds met lampionnen langs de deuren, zingen liedjes en krijgen snoep of fruit. Het feest benadrukt gulheid, iets weggeven aan wie minder heeft. In sommige streken is het een groot kinderfeest (o.a. Noord-Nederland, Vlaanderen, delen van Duitsland. Elders wordt het meer als kerkelijke feestdag herdacht.
Verder lezen:
KRO-NCRV | Martinus van Tours Lees verder
Sint Maarten Utrecht Lees verder
RTL Nieuws | Sint-Maarten nog altijd levende traditie, maar niet overal: hoe zit dat? Lees verder
Bekijk:
Wat is Sint-Maarten voor een feest (video, 3:46 min.)
Straatinterviews over de oorsprong van het feest. Bekijk de video
Wie was Sint Maarten? (video, 1:21 min.)
SchoolTV animatie met kort de geschiedenis. Bekijk de video
Sint Maarten en het feest van 11 november (video, 2:57 min.)
Kennisclip over het leven van Sint Maarten. Bekijk de video
Opdrachten en werkvormen:
Sint Maarten, Martinus van Tours (webpagina)
Achtergrondinformatie en werkvormen van Thomas Godsdienstonderwijs Lees verder
Sint Maarten (lesbrief)
Bill Banning schreef een lesbrief over de heilige Martinus, met solidariteit als thema. De lesbrief biedt suggesties om solidariteit toegankelijk te maken voor vmbo-, havo- en vwo-leerlingen, gebaseerd op het verhaal van Sint Maarten als een inspirerend voorbeeld van sociaal denken en handelen. Lees verder
🏛️ 1. Historische achtergrond onderzoeken
Doel: Leerlingen begrijpen de oorsprong van Sint Maarten en de betekenis van de legende.
Opdracht: Laat de leerlingen in groepjes een korte presentatie of infographic maken over de oorsprong van Sint Maarten (de heilige Martinus, de bedelaar en mantel, volksgebruiken door de eeuwen heen).
🌍 2. Vergelijkende cultuurstudie
Doel: Leerlingen leren culturele overeenkomsten en verschillen herkennen en waarderen.
Opdracht: Laat de leerlingen het feest van Sint Maarten vergelijken met andere lichtfeesten of geeftradities (bijvoorbeeld Halloween, Divali, Luciafeest). Bespreek overeenkomsten en verschillen.
✍️ 3. Creatieve schrijfopdracht
Doel: Leerlingen verkennen de betekenis van Sint Maarten door middel van verhalende of poëtische taal.
Opdracht: Laat de leerlingen een modern kort verhaal of gedicht over Sint Maarten schrijven waarin het thema delen centraal staat.
🗓️ 4. Tijdlijn maken
Doel: Leerlingen zien hoe een traditie door de tijd verandert en zich aanpast aan de samenleving.
Opdracht: Onderzoek hoe Sint Maarten in verschillende periodes werd gevierd (Middeleeuwen, 19e eeuw, nu) en maak een interactieve tijdlijn (bijvoorbeeld met Canva of Padlet).
📰 5. Media-analyse
Doel: Leerlingen leren kritisch kijken naar media en de representatie van cultuur.
Opdracht: Verzamel krantenartikelen, nieuwsfragmenten of social media-posts over Sint Maarten. Analyseer: hoe wordt het feest in de media verbeeld, en wat zegt dat over onze cultuur?
💭 6. Filosofische dialoog
Doel: Leerlingen reflecteren op morele waarden en persoonlijke overtuigingen.
Opdracht: Voer een gesprek in kleine kring rond de vraag: Wat betekent delen eigenlijk? Moet je altijd delen, ook als je zelf weinig hebt?