A Book 5178205 1280

Contemplatief lezen in de klas

Juliëtte van Deursen-Vreeburg  deed promotieonderzoek naar de meerwaarde van contemplatief lezen voor de praktijk van voortgezet onderwijs. In het ontwerponderzoek dat ze uitvoerde, onderzocht ze hoe een contemplatieve benadering van het lezen van verhalen kan bijdragen aan de persoonlijke vorming van leerlingen. Ze ontwierp en toetste een vorm van contemplatief lezen van Bijbelse parabels, gebaseerd op de monastieke traditie van Lectio Divina. De werkwijze creëert ruimte voor vrijheid, aandacht en luisterbereidheid in de klas.

In een docentenhandleiding presenteert ze een didactisch model voor contemplatief lezen binnen het vak godsdienst-levensbeschouwing (GL) in het voortgezet onderwijs. Contemplatief lezen is een methode gebaseerd op de monastieke praktijk van *lectio divina*, waarbij teksten op een meditatieve manier worden gelezen om diepere betekenis en persoonlijke reflectie te stimuleren. Het eerste deel van de handleiding bespreekt de achtergronden van het onderzoek en *lectio divina*, terwijl het tweede deel het model zelf en bijbehorende werkvormen beschrijft.

Je vindt de handleiding op de website van Thomas.be: Oefenschool voor het leven

Juliëtte van Deursen-Vreeburg beschreef de uitkomsten van haar onderzoek in een artikel in Journal of Religious Education. Lees het artikel (open access): Vacare: from Lectio Divina to Contemplative Reading. Making space for the personal formation of secondary school students

 

Bijlagen