
Divali
Op 20 oktober vieren hindoes wereldwijd Divali. Het is een van de belangrijkste en meest gevierde feesten van het hindoeïsme en staat bekend als het “Feest van het Licht” en symboliseert de overwinning van het licht op de duisternis en van het goede op het kwade. Divali wordt gevierd door miljoenen mensen over de hele wereld, vooral in India, Nepal, Sri Lanka en in landen met een grote hindoeïstische gemeenschap.
Het woord Divali komt uit het Sanskriet en betekent letterlijk “een rij van lampen”. Tijdens het feest worden overal kleine olielampjes (diyas) aangestoken en in en rondom huizen geplaatst om de duisternis te verdrijven en geluk en voorspoed te verwelkomen. Diwali duurt meestal vijf dagen en valt tussen begin oktober en begin november, afhankelijk van de stand van de maan. Elke dag heeft een eigen betekenis en rituelen. Huizen worden grondig schoongemaakt en versierd met kleurrijke rangoli (bloem- of poederpatronen op de vloer), lichtjes en bloemen. Er worden nieuwe kleren gedragen, cadeautjes uitgewisseld, en families komen samen om feestmaaltijden te delen. Een belangrijk onderdeel van het feest is het aansteken van vuurwerk, dat volgens de traditie boze geesten verjaagt. Ook worden er tijdens Diwali zoete lekkernijen bereid en uitgedeeld aan vrienden, familie en buren.
Diwali draait niet alleen om feest en licht, maar ook om innerlijke verlichting – het overwinnen van onwetendheid en negativiteit met kennis, wijsheid en goedheid. Het is een moment van bezinning, dankbaarheid en een nieuw begin.
Verder lezen:
- National Geographic | Explaining the history of Diwali, India’s festival of lights
- Histories | Rijk, zoet en licht Divali
- BNN-VARA | Deze jongeren vieren Diwali: ‘We eren de overwinning van het goede op het kwade’
Werkvormen en opdrachten:
🪔 1. Presentatie: “Divali in de wereld”
Doel: Mondelinge vaardigheden & intercultureel begrip.
Opdracht: Laat de leerlingen werken in teams en onderzoeken hoe Diwali in verschillende landen gevierd wordt (bijv. India, Suriname, Nederland, Nepal). Ze presenteren hun bevindingen met foto’s, filmpjes en voorbeelden van rituelen.
📚 2. Vergelijking met andere lichtfeesten
Doel: Analyse & wereldburgerschap.
Opdracht: Laat de leerlingen Diwali vergelijken met bijvoorbeeld Kerst, Chanoeka of het Chinese Lantaarnfestival. Ze maken een poster of infographic waarin overeenkomsten en verschillen worden weergegeven.
📜 3. Mythe en betekenis – Storytelling
Doel: Tekstbegrip & historisch inzicht.
Opdracht: Leerlingen lezen een samenvatting van het verhaal van Rama en Sita of een andere Divali-legende. Daarna schrijven of vertellen ze het verhaal opnieuw vanuit het perspectief van een ander personage (bijv. Ravana of Sita).
🖍️ 5. Rangoli ontwerpen
Doel: Creativiteit & culturele expressie.
Opdracht: Leerlingen ontwerpen kleurrijke rangoli-patronen (met krijt, kleurpotlood of digitaal). Tijdens de nabespreking koppelen ze hun ontwerp aan de symboliek van geluk en voorspoed.
🗣️ 5. Debat: Religieuze feesten op school?
Doel: Kritisch denken & argumenteren.
Opdracht: Laat de leerlingen debatteren over de feestenkalender van school met de stelling: “Feesten zoals Diwali zouden een vaste plek moeten krijgen in het schoolcurriculum.” Laat de leerlingen zich met enkele korte vragen in kleine groepen voorbereiden op het debat.