Kerst vieren
Binnenkort vinden in scholen weer de kerstvieringen plaats. Waar de ene school de viering een vaste vorm geeft, kiest een andere jaarlijks een andere manier. Het Bijbelse kerstverhaal spreekt tot de verbeelding, maar komt niet overal letterlijk aan de orde. Waar het verhaal van de geboorte verteld wordt, wordt vaak gezocht naar een nieuwe invalshoek of een aansprekend perspectief. Vanuit de vraag waar het verhaal in essentie over gaat. Veel scholen verbijzonderen Kerst en vieren het feest in een naburige kerk.
Een belangrijke rol in de viering heeft het ontmoeten, samen het jaar afsluiten, perspectieven van hoop bespreken. Tamar Kopmels (2023) noemt voor de schoolcontext verschillende kenmerken of doelen van vieren. Vieringen helpen ons om leerlingen te leren omgaan met rituelen, om leerlingen te leren symbolische taal te verstaan, hen te laten nadenken over levensvragen en onze behoefte aan een jaarritme te ervaren en te leren begrijpen. Vieringen stellen ook de vraag naar wat je waardeert in het leven en wat je verbondenheid is met tradities.
Ineke Struijk* vat (naar Kersten, 2002) wat we ontdekken en ontwikkelen door te vieren samen als:
- Structuur en veiligheid: de vieringsmomenten zijn herkenbare veilige ankerpunten in een schooljaar.
- Rust en ritme: herdenkingsmomenten, vieringen of een stille tocht worden niet georganiseerd vanuit activisme of haast, maar juist vanuit vertraging en (zelf)reflectie.
- Verbondenheid: de school is een plaats waar jonge mensen elkaar en elkaars levensbeschouwing ontmoeten. Zo ontwikkelen ze ook hun eigen houding in het leven. Een gemeenschap is belangrijk en kan hierin stimulerend werken.
- Het leven bevestigen en waarderen: rituelen bieden de mogelijkheid βdank je welβ te zeggen tegen het leven.
- Groeien en rijpen: leerlingen leren de wereld en zichzelf beter kennen en worden zich bewust wie ze zijn.
Vieringen zijn kansrijke momenten om in gesprek te komen met elkaar over contingentie, transcendentie en traditie. Over wat ons na aan het hart ligt.
*Blog Ineke Struijk: Waarom vieringen in de klas zo belangrijk zijn | Krachtbronnen
Kersten, T. (2002). Schooltijd vieren. Handboek voor vieren op de basisschool. Damon.
Kopmels, T. (2023). Verhalen vertellen en vragen stellen. Noordhoff Uitgeverijen.