Dobbel

🎲 Terug- & vooruitkijken met je leerlingen

Het is fijn om met je leerlingen vorm te geven aan het afronden van een jaar. Een laagdrempelige en toch inhoudelijke manier is om met vragenkaartjes of iets dergelijks te werken. Vanuit een lerarenopleiding kregen we het idee aangereikt van een vragenblad waarbij je met twee dobbelstenen (een rode en een blauwe) gooit om te bepalen welke vraag aan de beurt is. Over de vraag ga je in gesprek met elkaar. De leerlingen werken bij deze werkvorm in groepen van 3-4 leerlingen. Ze gooien om beurten met de dobbelsteen. na het gooien zoekt de werper de vraag op het blad op. Een rode 3 en een blauwe 3 levert vraag 3-3 op. De werper beantwoordt eerst zelf de vraag en vraagt dan aan de anderen wat zij zouden antwoorden bij de vraag. Bespreek met de leerlingen hoe ze het gesprek verder vormgeven en omgaan met vragen die ze niet weten te beantwoorden of liever niet beantwoorden. Je vindt onderaan een Wordversie van het vragenblad, zodat je vragen kunt wijzigen en toevoegen.

Veel plezier!

🎲 Terug- en vooruitkijken

Overig nieuws

Webinar: lesmateriaal ontwikkelen

God in Nederland 1966-2024

4 en 5 mei in de klas

Toeleven naar Pasen

Samen werk maken van werkvormen

De lespraktijk van Markus Altena Davidsen

Uitreiking Paul Boersma Award 2025, kiezen uit drie sterke bijdragen aan de onderwijspraktijk

Thema’s uit ons vak in het nieuws

Muziek in de les

Deel je kennis en ervaring!

Boekpresentatie Nieuwe werelden openen 18 maart 2025

De nieuwe Narthex: over de perspectief benadering

Taco ticket voor Isis Reusken

Nieuwe (open access) uitgave over kindertheologie

VDLG online

VDLG studiedag 2025: presentatie vakdidactisch inspiratieboek & aan het werk met inhoud

De Theologische Filmclub

Gezocht: inspirerende lespraktijken

Start Centrum voor Religie in de Publieke Sfeer

4 voor de voorjaarsvakantie