Dobbel

🎲 Terug- & vooruitkijken met je leerlingen

Het is fijn om met je leerlingen vorm te geven aan het afronden van een jaar. Een laagdrempelige en toch inhoudelijke manier is om met vragenkaartjes of iets dergelijks te werken. Vanuit een lerarenopleiding kregen we het idee aangereikt van een vragenblad waarbij je met twee dobbelstenen (een rode en een blauwe) gooit om te bepalen welke vraag aan de beurt is. Over de vraag ga je in gesprek met elkaar. De leerlingen werken bij deze werkvorm in groepen van 3-4 leerlingen. Ze gooien om beurten met de dobbelsteen. na het gooien zoekt de werper de vraag op het blad op. Een rode 3 en een blauwe 3 levert vraag 3-3 op. De werper beantwoordt eerst zelf de vraag en vraagt dan aan de anderen wat zij zouden antwoorden bij de vraag. Bespreek met de leerlingen hoe ze het gesprek verder vormgeven en omgaan met vragen die ze niet weten te beantwoorden of liever niet beantwoorden. Je vindt onderaan een Wordversie van het vragenblad, zodat je vragen kunt wijzigen en toevoegen.

Veel plezier!

🎲 Terug- en vooruitkijken

Overig nieuws

AI activeert ons denken

VDLG studiedag 2025: presentatie vakdidactisch inspiratieboek & aan het werk met inhoud

Werkvormen voor een activerende start

De beste wensen

Het nieuwe jaar instappen

Kerstgroet

Chag Hanukkah Sameach, Gelukkige Chanukah

10 📚 voor de kerstvakantie

Met lef en met elkaar over religie praten

10 🎄🎞️ voor de kerstvakantie

10 📺 voor de kerstvakantie

10 🎧 voor de kerstvakantie

Mooie thema’s om samen te leren bij VDLG, netwerken en lerarenopleidingen

Nieuwjaarsduik

Eindejaarsinterviews

Handboeken burgerschap

Muziek die het leven beschouwt

Lessenbank

Het supergevoelige gesprek

Advent is uitkijken naar…