Werkvormen voor een activerende start
Maandag 6 januari starten we weer. Graag delen we een paar interessante werkvormen voor een activerende start.
🕊️ Wessel Peeters schreef een blog over de inzet van icoontjes om leerlingen en studenten samenvattingen te laten maken. Lees zijn blog over “shortology”
📒 Collega Janneke Sonneveld deelde met haar ‘stilte-opdracht’ een mooie werkvorm om leerlingen geruisloos en inspirerend de overgang van leswissel naar inhoud te laten maken. Bekijk de werkvorm onderaan het interview met haar.
📋 Teun Kuipers beschrijft op de website Vernieuwenderwijs iets soortgelijks met een ‘inloopopdracht’.
🧠 Liesbeth Breek deelde in een LinkedIn post de methode van brain dump waarbij leerlingen in drie stappen hun kennis ophalen over een onderwerp,
📝 Op de website Leertips (aanrader!) vind je een uitleg over de Cornell methode. Een handige manier om leerlingen dieper te laten leren bij kennisonderdelen. Lees verder
🧩 Zoek je meer soortgelijke werkvormen? In de lessenbank op onze website vind je verschillende bundels met activerende werkvormen. (inloggen vereist)