Satchel 925459 1280

Werkvormen voor een activerende start

Maandag 6 januari starten we weer. Graag delen we een paar interessante werkvormen voor een activerende start.

🕊️ Wessel Peeters schreef een blog over de inzet van icoontjes om leerlingen en studenten samenvattingen te laten maken. Lees zijn blog over “shortology”

📒 Collega Janneke Sonneveld deelde met haar ‘stilte-opdracht’ een mooie werkvorm om leerlingen geruisloos en inspirerend de overgang van leswissel naar inhoud te laten maken. Bekijk de werkvorm onderaan het interview met haar.

📋 Teun Kuipers beschrijft op de website Vernieuwenderwijs iets soortgelijks met een ‘inloopopdracht’.

🧠 Liesbeth Breek deelde in een LinkedIn post de methode van brain dump waarbij leerlingen in drie stappen hun kennis ophalen over een onderwerp,

📝 Op de website Leertips (aanrader!) vind je een uitleg over de Cornell methode. Een handige manier om leerlingen dieper te laten leren bij kennisonderdelen. Lees verder

🧩 Zoek je meer soortgelijke werkvormen? In de lessenbank op onze website vind je verschillende bundels met activerende werkvormen. (inloggen vereist)

Overig nieuws

Nieuwsmedia over GL – april 2025

Met leerlingen terugkijken op het schooljaar

Afsluiting schooljaar met de VDLG

In conclaaf

Webinar: lesmateriaal ontwikkelen

God in Nederland 1966-2024

4 en 5 mei in de klas

Toeleven naar Pasen

Samen werk maken van werkvormen

De lespraktijk van Markus Altena Davidsen

Uitreiking Paul Boersma Award 2025, kiezen uit drie sterke bijdragen aan de onderwijspraktijk

Nieuwsmedia over GL – maart 2025

Muziek in de les

Deel je kennis en ervaring!

Boekpresentatie Nieuwe werelden openen 18 maart 2025

De nieuwe Narthex: over de perspectief benadering

Taco ticket voor Isis Reusken

Nieuwe (open access) uitgave over kindertheologie

VDLG online

VDLG studiedag 2025: presentatie vakdidactisch inspiratieboek & aan het werk met inhoud