Satchel 925459 1280

Werkvormen voor een activerende start

Maandag 6 januari starten we weer. Graag delen we een paar interessante werkvormen voor een activerende start.

🕊️ Wessel Peeters schreef een blog over de inzet van icoontjes om leerlingen en studenten samenvattingen te laten maken. Lees zijn blog over “shortology”

📒 Collega Janneke Sonneveld deelde met haar ‘stilte-opdracht’ een mooie werkvorm om leerlingen geruisloos en inspirerend de overgang van leswissel naar inhoud te laten maken. Bekijk de werkvorm onderaan het interview met haar.

📋 Teun Kuipers beschrijft op de website Vernieuwenderwijs iets soortgelijks met een ‘inloopopdracht’.

🧠 Liesbeth Breek deelde in een LinkedIn post de methode van brain dump waarbij leerlingen in drie stappen hun kennis ophalen over een onderwerp,

📝 Op de website Leertips (aanrader!) vind je een uitleg over de Cornell methode. Een handige manier om leerlingen dieper te laten leren bij kennisonderdelen. Lees verder

🧩 Zoek je meer soortgelijke werkvormen? In de lessenbank op onze website vind je verschillende bundels met activerende werkvormen. (inloggen vereist)

Overig nieuws

AI activeert ons denken

VDLG studiedag 2025: presentatie vakdidactisch inspiratieboek & aan het werk met inhoud

De beste wensen

Het nieuwe jaar instappen

Kerstgroet

🎲 Terug- & vooruitkijken met je leerlingen

Chag Hanukkah Sameach, Gelukkige Chanukah

10 📚 voor de kerstvakantie

Met lef en met elkaar over religie praten

10 🎄🎞️ voor de kerstvakantie

10 📺 voor de kerstvakantie

10 🎧 voor de kerstvakantie

Mooie thema’s om samen te leren bij VDLG, netwerken en lerarenopleidingen

Nieuwjaarsduik

Eindejaarsinterviews

Handboeken burgerschap

Muziek die het leven beschouwt

Lessenbank

Het supergevoelige gesprek

Advent is uitkijken naar…