WhatsApp Image 2025 03 20 At 06.29.59

Uitreiking Paul Boersma Award 2025, kiezen uit drie sterke bijdragen aan de onderwijspraktijk

Ook op de studiedag van 2025 werd de Paul Boersma Award uitgereikt. Deze prestigieuze prijs (sinds 2012)  is vernoemd naar erelid van de VDLG en belangrijke redacteur van de Narthex, Paul Boersma, en wordt toegekend aan het beste artikel in de Narthex van de afgelopen jaargang.

De prijs is in het leven geroepen om te benadrukken hoe belangrijk het is om als collega’s nieuwe inzichten en goede praktijken te delen, en de reflectie op ons vakgebied ook te gebruiken voor het ontwikkelen van goede lessen. De prijs bestaat uit de eer en een kleine geldprijs, te besteden aan boeken.

De uitreiking is ook altijd een mooi moment om terug te kijken op de vier nummers die het afgelopen jaar verschenen. Het afgelopen kalenderjaar waren de thema’s van deze nummers: burgerschap en levenbeschouwing, interreligieus leren, monoreligieus leren en economie en levensbeschouwing. De jury werd dit jaar gevormd door de twee hoofdredacteuren van Narthex Gemme Burger en Marcel Elsenaar. 

De criteria zijn voor de nominaties voor de prijs zijn:

  • Het is een vakinhoudelijk of vakdidactisch artikel.
  • De vo-docent godsdienst/levensbeschouwing is de doelgroep.
  • Het artikel is geschreven voor en/of op basis van de praktijk.
  • Het artikel kent reflectie en/of theoretische inbedding/onderbouwing.
  • Het is een pré als het artikel teruggaat op of verwijst naar onderzoek.
  • Het is een pré als het artikel ingaat op de actualiteit in vak en wereld.

Dit jaar waren de genomineerden:

  • Boraya van de Burcht – Voices of tolerance
  • Gijs Mushin van Gaans – Religieuze geletterdheid als basis voor burgerschap
  • Michael Kruiper – Voetbal en religie

Boraya van der Burgt schreef in het eerste nummer van 2024 een artikel over hoe je tolerantie en burgerschap kan bespreken binnen het vak levensbeschouwing. Ze ging daarbij ook in op mogelijke kritiek dat lessen over tolerantie als normatief en zelfs indoctrinerend ervaren kunnen worden. Vervolgens geeft ze tal van handvatten over hoe je als docent het gesprek kan voeren met leerlingen en kan bijdragen aan hun identiteitsvorming. Boraya baseerde zich op de praktijk met haar leerlingen, en deed zelf onderzoek naar een narratief tolerantie-educatie methodiek.

Gijs Mushin van Gaans schreef in datzelfde nummer een artikel over religieuze geletterdheid. Hij gebruikt een actuele aanleiding, namelijk de Pegida Koranverbranding, om het belang te benadrukken van religieuze geletterdheid. Dat doet hij met veel overtuiging en kennis van zaken. Daarnaast weet Gijs de theorie vanuit wetenschappelijk onderzoek moeiteloos te vertalen naar de lespraktijk. Het artikel is inspirerend voor iedere LV/GL docent en leest als een warm pleidooi voor religieuze geletterdheid als basis voor burgerschap. 

Michael Kruiper koos in het tweede nummer van 2024 voor voetbal en religie. Een fantastisch onderwerp dat Michael Kruiper op een originele manier aanvliegt. De werkvorm sluit perfect aan op de belevingswereld van de leerlingen. De les die Michael beschrijft kan door docenten direct in de praktijk gebracht worden. 

De jury koos het artikel Religieuze geletterdheid als basis voor burgerschap van Gijs Mushin van Gaans als winnaar. Op de vraag hoe lang het schrijven doorgaans kost, antwoordde hij: “Het schrijven kost een goede middag. Maar daar gaat veel denken aan vooraf, dat je onderweg en bij lezen en lesgeven doet.” 

We hopen dat de genomineerde artikelen ook andere collega’s stimuleren om een praktijkvoorbeeld, een inzicht of een theoretische onderbouwing die ze in hun werk gebruiken te beschrijven en te publiceren in Narthex. Van harte uitgenodigd.

Het artikel van Gijs bieden we open access aan via onderstaande link. Met nogmaals de felicitaties aan Gijs en dank aan genomineerden en andere schrijvers voor bijdragen in de afgelopen Narthex jaargang!

Lees het artikel van Gijs Mushin van Gaans

Foto: Gijs Mushin van Gaans (links), Marcel Elsenaar (midden) en Gemme Burger

Overig nieuws

Webinar: lesmateriaal ontwikkelen

God in Nederland 1966-2024

4 en 5 mei in de klas

Toeleven naar Pasen

Samen werk maken van werkvormen

De lespraktijk van Markus Altena Davidsen

Thema’s uit ons vak in het nieuws

Muziek in de les

Deel je kennis en ervaring!

Boekpresentatie Nieuwe werelden openen 18 maart 2025

De nieuwe Narthex: over de perspectief benadering

Taco ticket voor Isis Reusken

Nieuwe (open access) uitgave over kindertheologie

VDLG online

VDLG studiedag 2025: presentatie vakdidactisch inspiratieboek & aan het werk met inhoud

De Theologische Filmclub

Gezocht: inspirerende lespraktijken

Start Centrum voor Religie in de Publieke Sfeer

4 voor de voorjaarsvakantie

Ramadan