
4 en 5 mei in de klas
In de laatste weken voor de meivakantie ligt er een waardevolle kans om met leerlingen het gesprek aan te gaan over 4 en 5 mei. Gebruik deze periode om met leerlingen stil te staan bij vragen als:
- Hoe ervaren jongeren vandaag de dag vrijheid?
- Wat maakt je vrij en wat moet je als samenleving goed bewaren om de vrijheid te waarborgen?
- Wat betekent het als jouw verhaal (nog) niet wordt herdacht?
- Wat zegt de manier waarop wij herdenken over wie we zijn als samenleving?
Ook kun je leerlingen laten onderzoeken hoe in hun eigen stad of omgeving de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht. Wat is ervan zichtbaar en hoe wordt de herinnering levend gehouden?
Een krachtige manier om deze gesprekken af te sluiten, is door leerlingen hun eigen monument te laten ontwerpen. Hoe zouden zij de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog vormgeven, en hoe zou hun monument eruitzien?
Diverse websites bieden materiaal om het gesprek te introduceren:
- Expertisepunt Burgerschap Vier de vrijheid!
- Denkboek Vrijheidswijzer
- Wij zijn vrij Verhalen over vrijheid
- Museum 1940-1945 Documentaire De oorlogskoffer en 3 lesbrieven
- Tweedewereldoorlog.nl Digitale lessen voortgezet onderwijs
- Nationaal Comité 4 en 5 mei Lesmateriaal voortgezet onderwijs
Collega’s Tanneke de Mol en Pauline Kraakman-Lokhorst schreven elk in ons tijdschrift Narthex een artikel over holocausteducatie. Je kunt de artikelen lezen via onderstaande links.
Tanneke Mol, Opstaan tegen antisemitisme, Narthex 2024 (4)
Pauline Kraakman-Lokhorst, Docentenreis Naar Auschwitz, Narthex 2025 (1)