
Opinie: Politiek neutraal onderwijs bestaat niet
Gerdien Bertram-Troost schreef een opinie over de neutraliteit van onderwijs waar in het regeerprogramma over wordt gesproken.
Ze citeert uit het regeerprogramma:
“We verwachten van leraren dat ze werken met onderwijsmethodes die bewezen effectief zijn vanuit de wetenschap en de praktijk en verder politiek neutraal zijn. Daarnaast zetten we in op neutrale en leeftijdsadequate doelen (…), bijvoorbeeld waar het gaat om relationele en seksuele vorming.”
En reageert om te beginnen met:
“Dit is een van de vele elementen uit het regeerprogramma van kabinet Schoof waar ik vraagtekens bij zet. Bewezen effectief? Effectief met het oog waarop? Neutrale vormingsdoelen? Bestaan die überhaupt wel? (…) Het is van groot belang om elkaar en de politiek dit soort vragen te blijven stellen. Visies op goed onderwijs zíjn namelijk niet neutraal. Mensen maken nu eenmaal hun keuzes en afwegingen op basis van het beeld dat ze hebben van zichzelf, de ander en de wereld. Dit mens- en wereldbeeld, ofwel deze ‘levensbeschouwing’, heeft ook invloed op wat bestuurders, schoolleiders en docenten belangrijk vinden in onderwijs en de afwegingen die ze daar maken. Vragen als “Waar zou onderwijs op gericht moeten zijn?” en “Wanneer kunnen we spreken van ‘goed onderwijs?’” laten zich niet vanuit een neutraal perspectief beantwoorden. In die zin is al het onderwijs hoe dan ook levensbeschouwelijk geïnspireerd.”
Je leest de volledige bijdrage op de website van de VU.