AI activeert ons denken
AI-tools bieden zowel leraren als leerlingen volop mogelijkheden om ideeΓ«n, samenvattingen, oefenvragen en werkvormen te genereren. Het kan zo best wat werk uit handen nemen, dat je als leraar of leerling niet per se zelf hoeft te bedenken. Voor de traditionele opdrachten vormt AI wel een beletsel. Al kun je die lastige kanten van AI ook anders bekijken. Collega Sjoerd Peters ziet veel kansen. AI zet ons aan het denken – namelijk: hoe laten we leerlingen optimaal (levensbeschouwelijk) leren nu AI in luttele seconden voor hen het verhaal kan doen?
Flipping the Classroom met AI π¨βπ«π€ – Sjoerd Peters (overgenomen met toestemming)
Een interessante paradox: juist omdat AI zo goed is in het genereren van teksten, moeten we terug naar de essentie van menselijk leren – het gesprek. ποΈ
Laatst transformeerde ik een klassieke schrijfopdracht over ethische vraagstukken. Waarom? Omdat de onderdelen (“vat samen”, “zet argumenten op een rij”) eigenlijk kant-en-klare prompts voor ChatGPT waren.
In plaats daarvan creΓ«er ik nu met AI rollenspellen die leerlingen in de klas uitvoeren. Ze mogen AI gebruiken ter voorbereiding: voor het verzamelen van argumenten, het aanscherpen van standpunten, het vragen om feedback. π
De magie gebeurt in de klas zelf. πͺ
Ethische kwesties komen tot leven in gesprekken, in plaats van te verdampen in individueel geschreven teksten. Plotseling gaat het niet meer om het reproduceren van standpunten, maar om het inleven in dilemma’s.
Dit is meer dan een praktische oplossing voor ‘plagiaat’. Het is een fundamentele verschuiving in hoe we leren zien. We ‘flippen’ niet alleen het klaslokaal, we ‘flippen’ ook onze benadering van AI: van iets om te vermijden naar een gesprekspartner in het leerproces.
Want laten we eerlijk zijn: onze leerlingen stappen straks een wereld in waarin AI een constante metgezel is. Door hen nu al te leren hoe ze constructief met AI kunnen samenwerken, bereiden we hen voor op die realiteit. π
Misschien is dat wel de grootste les: soms dwingt technologie ons om terug te keren naar wat Γ©cht werkt in onderwijs – menselijke interactie, levendige discussies, gezamenlijke ontdekking. Maar wel door het ontsluiten van de kracht van LLMβs.
Hoe kijk jij naar de rol van AI in jouw lespraktijk? Hoe zorg jij dat technologie het leren versterkt in plaats van vervangt?
Volgtip: Sjoerd schrijft op LinkedIn vaker over het onderwerp. Zoek je tools op het gebied van AI? Elisa Baas deelt op LinkedIn regelmatig nieuwe AI-toepassingen die voor het slim organiseren van je werk en het maken van materialen voor je onderwijs interessant zijn.
-> In onze lessenbank hebben we een aantal artikelen over inzet van AI in het onderwijs verzameld. Lees verder (inloggen vereist)
-> Op 31 januari is er een interessante netwerkdag over het onderwerp m.m.v. onder andere Remco Pijpers (Kennisnet) en Maaike Harmsen (theoloog en ethicus). Lees verder via Verus | AI in het onderwijs: zorg of zegen?