
Webinars, de mogelijkheid om elkaar meer te ontmoeten
Het schooljaar is bijna voorbij. We hebben het afgelopen schooljaar als vereniging veel inspirerende activiteiten mogen organiseren. Komende weken blikken we in enkele bijdragen op de website en onze social media terug op activiteiten. Deze keer de webinars die we dit jaar toevoegden aan het activiteitenaanbod van de VDLG.
Op drie vrijdagmiddagen organiseerden we dit schooljaar ontmoeting en kennisdeling.
In oktober waren collega’s van Omstreden Zaken te gast. Omstreden Zaken biedt docenten actueel, interdisciplinair lesmateriaal over religie in de samenleving, met aandacht voor zowel persoonlijke als maatschappelijke dimensies. De modules zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en geschikt voor vakken als levensbeschouwing, burgerschap, geschiedenis en kunst, met als uitgangspunt het seculiere paradigma. Hoogleraar Birgit Meyer legde uit hoe de Omstreden zaken modules worden gebaseerd op promotieonderzoeken. Annemeik Schlatmann vertelde hoe het project in zijn werk gaat en Manon Meijer lichtte de didactische onderbouwing toe. Na een introductie bespraken we in het webinar in verschillende groepen de mogelijkheden voor gebruik van Omstreden zaken in VO lesprogramma’s levensbeschouwing en godsdienst. Het gesprek leverde mooie denkrichtingen voor zowel Omstreden zaken als de lespraktijk op. Zoals hoe je in vmbo de materialen zou kunnen gebruiken, hoe je vakkenintegratie kunt bevorderen m.b.v. de modules (rijke teksten door taalonderwijs en levensbeschouwing bijvoorbeeld), wat nog mogelijke andere thema’s kunnen zijn, hoe je uitwisseling van lesvoorbereidingen van Omstreden zaken zou kunnen organiseren en hoe je met Omstreden zaken levensbeschouwelijk leren een veel nadrukkelijker plaats kunt geven in school.
In januari was Bert Roebben bij ons te gast. Hij ging met deelnemers in gesprek over hoe het leerproces dat we onze leerlingen zo graag gunnen er bij onszelf uit. Bert Roebben benadrukte de rol van leraren in het ondersteunen van de spirituele veerkracht van jongeren, juist in een tijd van polycrisis en prestatiedruk. Levensbeschouwelijke geletterdheid vraagt om ruimte voor trage, diepgaande reflectie, bijvoorbeeld door verhalen te delen zoals je een liefdesbrief schrijft. Deelnemers reflecteerden in groepen op vragen als: “Wat is jouw theologie als docent?” en “Hoe ga je om met de veelheid aan stemmen in de klas?” In de gesprekken kwamen thema’s naar voren als het voorleven van openheid, het organiseren van tegenspraak, het zoeken naar verbinding voorbij bubbels, en het stellen van fundamentele vragen – ook zonder direct antwoord. Leraren deelden hoe ze leerlingen willen helpen hun eigen levensbeschouwelijke taal te vinden en bruggen te bouwen tussen religieuze én niet-religieuze perspectieven. Bert Roebben moedigde leraren aan hun eigen bronnen te blijven ontdekken en elkaar op te blijven zoeken als vakgenoten. Pauline Kraakman-Lokhorst schreef een mooi verslag van het gesprek. Terugblik webinar met Bert Roebben: “Blijf elkaar opzoeken als vakcollega’s”
In mei kwam een groep leraren bijeen om kennis te maken met een reeks inspirerende, zelf ontwikkelde lesmaterialen. Op het programma stonden onder andere een kwartetspel waarmee leerlingen elementen van religie kunnen vergelijken en categoriseren, een lessenserie over geluk en wat filosofen daarover zeggen, en materiaal dat grote Bijbelverhalen benadert vanuit levensbeschouwing en burgerschap. Tijdens het gesprek over deze materialen kwamen sterke punten naar voren, zoals de manier waarop ze leerlingen helpen tot de kern van een onderwerp te komen, het stellen van verdiepende denkvragen stimuleren en het oefenen van levensbeschouwelijke vaardigheden ondersteunen. Daarnaast wisselden de deelnemers van gedachten over wat goed lesmateriaal nodig heeft: een duidelijke bedoeling en concrete doelen, activerende werkvormen en mogelijkheden tot differentiatie. Het lesmateriaal dat werd gepresenteerd is te vinden in het besloten deel van de website van de VDLG op de tegel Webinar 3: Lesmateriaal ontwerpen.
Op basis van de ervaringen van dit schooljaar hebben we ervoor gekozen ook het volgende jaar drie webinars te organiseren. In de aankomende Narthex vertellen we meer over deze webinars. Je vindt ze daarna ook in de kalender op onze website.