2147961693

Blog: Vol zintresse de diepte in

Els van Barneveld is docent levensbeschouwing bij het Cals College in IJsselstein. In september 2025 is ze begonnen met de lerarenopleiding levensbeschouwing bij Fontys. Dit schooljaar zal ze in enkele blogs verslag doen van haar ervaringen als leraar levensbeschouwing. Naast Els vertellen nog enkele andere collega’s regelmatig in een blog over hun werk en studie. 

Na een heerlijke zomervakantie was het eindelijk tijd voor die nieuwe baan/school en de start van de nieuwe (tweede) studie. Tijdens de vakantie had ik al veel kunnen nadenken over hoe alles zou zijn en of het allemaal zou gaan lukken. Vandaag was mijn eerste lesdag aan de deeltijdopleiding Levensbeschouwing/Godsdienst aan de Fontys in Tilburg. Het begin van een nieuw hoofdstuk in mijn eigen levensverhaal.

Mijn wekker ging vroeg en dat was toch nog even wennen na 6 weken zomervakantie. Helaas werkte het verkeer niet mee en kwam ik alsnog nét te laat binnen bij de introductie van de deeltijders. Ik maakte kennis met klasgenoten; een interessante mix van mensen met verschillende achtergronden en leeftijden, maar wel allemaal met hetzelfde doel voor ogen. Gelukkig weet ik de weg in de school en de systemen omdat ik sinds afgelopen jaar al rond heb gelopen als student aan de deeltijdopleiding docent Omgangskunde.

Voor we de les in gingen, belde ik nog even met mijn dochter om even te checken of ze wel op tijd vertrok. Over nieuwe dingen gesproken: mijn (enige) kind in de brugklas! In mij een bemoeimoeder die nu in volle glorie naar boven komt. En gelukkig… een geweldige dochter die mijn hulp niet echt meer nodig heeft en het allemaal goed voor elkaar heeft (trots!). Voor mij wel een dingetje en het grootste nadeel van deze nieuwe combinatie van drie dagen voor de klas staan en twee dagen studeren: het feit dat ik echt gebonden ben aan (rooster)tijden en daardoor niet makkelijk kan schuiven. Dit vraagt ook wat van de thuissituatie en vooral van mijn dochter. Ik heb daarom in mijn weekagenda ‘heilige uurtjes’ geblokt zodat ik zeker weet dat al mijn wilde plannen (en enthousiasme) niet ten koste gaan van de quality tijd met mijn lieve gezinsleden (als mijn dochter dan niet zelf de hort op is).

Terug naar de schooldag: De lessen hebben wij samen met de voltijdstudenten, geeft ook weer een extra dimensie aan de lessen, leuk! Ik verwachtte vandaag even rustig aan met mijn kleine teentje aan het water te kunnen wennen, maar niks bleek minder waar: we werden direct bij deze eerste les in het diepe gegooid! Begrippen waar ik überhaupt het bestaan niet van afwist kwamen langs. Ik hoorde over de fenomenologische methode, over verschillende denkers die vanuit een bepaalde invalshoek naar religie kijken, hermeneutiek en ‘zintresse’ waarbij vier facetten belangrijk zijn. Tijdens de les met de bevlogen docenten kwamen mooie one-liners voorbij die ik opschreef in mijn aantekeningen:

“Dingen krijgen pas betekenis als ze in een verhaal ingevoegd kunnen worden.”

“Het gewone alledaagse kan bij toverslag ineens iets bijzonders worden.”

Het was even inkomen, die stortvloed van vakinhoudelijke informatie. Gelukkig voelde ik wel direct de ‘klik’ van de geruststelling: Ik heb de juiste keuze gemaakt en zit het goede pad. Ik koos voor deze opleiding omdat ik naast mijn studie voor docent Omgangskunde op zoek was naar wat meer verdieping en zingeving. Ik geloof er namelijk in dat deze onderwerpen een mooie aanvulling zullen zijn en bij kunnen dragen aan de persoonlijke ontwikkeling. Vooral in deze huidige tijd waar we ons best wel in een moeilijke en harde samenleving bevinden. Ik merk dit ook in de klas aan de jongeren en sta te popelen om meer handvatten te krijgen om hen hierin wellicht een stukje op weg te kunnen helpen.

Ik vind het geweldig dat ik door deze studie een nieuwe manier van kijken mag leren en gesprekken mag gaan voeren over datgene wat ons raakt en zin geeft. Met klasgenoten, collega’s en wie weet ook met vrienden en familie. Een ding is zeker: Mijn zintresse is gewekt!

De eerste horde is genomen en nu is het tijd om ook alvast een stukje van mijn creatieve brein te gaan gebruiken om na te denken over de invulling van mijn eigen lokaal. Het is een behoorlijk saaie boel in vergelijking met het lokaal van de collega die in de afgelopen 13 jaar een pracht van een ruimte heeft weten neer te zetten. Ik kan alvast wel een klein detail over mijn lokaal verklappen: tijdens de donkere decembermaand zal ik een prachtig uitzicht hebben. Vanuit mijn lokaal kijk je helemaal vrij uit op de zendmast die in heel Nederland beter bekend staat als ‘de Grootste Kerstboom’ van Nederland. Ik weet in ieder geval zeker dat ik tegen die tijd geen kerstboom hoef op te tuigen. Kan ik die tijd mooi in mijn studie steken, dat scheelt weer!

Els van Barneveld is docent levensbeschouwing bij het Cals College in IJsselstein. In september 2025 is ze begonnen met de lerarenopleiding levensbeschouwing bij Fontys. Dit schooljaar zal ze in enkele blogs verslag doen van haar ervaringen als leraar levensbeschouwing.

Overig nieuws

Sluit aan bij de VDLG-activiteiten van dit schooljaar!

Terugblik op het eerste VDLG-webinar over stilte

De nieuwe Narthex

Fotowedstrijd

Aanbod hogescholen en universiteiten herfst 2025

Blog: Tussen tranen en tover en waarom sacrale ijsjes altijd goed zijn

Oproep: Doe mee aan onderzoek naar zingeving in de klas!

Blog: Van geestelijke verzorging naar levensbeschouwing: leren in de chaos

Oproep: Allerzielen op school

De VDLG zit niet stil!

Deel je mooiste lesmateriaal!

Hoe vier jij?

Webinar Wat is nou waar?

Een goed gesprek op vrijdagmiddag: webinar De spiritualiteit van de leraar L/G

Geobsedeerd met religie

Omstreden Zaken

Studiedag en webinars VDLG

Brainstorm activiteiten VDLG

Terugblikken op 2025

Vieren