
Themanummer Religie & Samenleving over het vak L/G
Het levensbeschouwelijk onderwijsveld is volop in beweging. In Nederland heeft de overheid met de herziene burgerschapswet scholen verplicht om aandacht te besteden aan diversiteit aan levensbeschouwing en religie, en binnen het onderwijsveld hebben ruim twintig partners zich verenigd in Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) om een inhoudelijke impuls aan het vakgebied levensbeschouwing en religie te geven. In Vlaanderen overweegt het kabinet integratief, interlevensbeschouwelijk onderwijs verplicht te stellen voor alle leerlingen in het secundair onderwijs.
In de week van 20 oktober komt daarom bij tijdschrift Religie & Samenleving het themanummer Religie, levensbeschouwing en burgerschap op school uit, geredigeerd door Markus Altena Davidsen en tot stand gekomen i.s.m. de werkgroep Religiewetenschap en Onderwijs van het NGG en het Vakdidactisch Meesterschapsteam Levensbeschouwing en Religie. Tegen bovenstaande achtergrond wordt in zeven artikelen en drie boekbesprekingen verkend hoe docenten, opleiders en scholen bezig zijn het levensbeschouwelijk onderwijs in Nederland en Vlaanderen opnieuw vorm te geven. Bij al deze projecten en initiatieven staat de leerling centraal. Het gaat om de kennis die leerlingen nodig hebben om hun weg te vinden in een plurale samenleving en om een persoonlijk levensbeschouwelijk kompas te ontwikkelen dat kan bijdragen aan geborgenheid en existentieel welzijn. Bekijk de website Religie & Samenleving