Students Working Study Group 23 2149281167

Opbrengsten Comeniusproject

Markus Davidsen en Michaël van der Meer voerden in samenwerking met andere vakdidactici het Comeniusproject Een religiewetenschappelijke vakmethodiek voor de lerarenopleiding G/L uit. Comeniusprojecten hebben tot doel vernieuwingsimpulsen te geven aan het hoger onderwijs. In dit project hebben Markus, Michaël en anderen onderwijsmateriaal over onderzoek naar religieuze teksten en rituelen in de klas ontwikkeld voor gebruik op de lerarenopleidingen G/L. Een deel van het materiaal is bedoeld voor (toekomstige) docenten; een ander deel van het materiaal betreft voorbeelden van werkvormen die direct inzetbaar zijn in het voortgezet onderwijs. Het project liep van augustus 2023 t/m januari 2025. Op de website van de Universiteit Leiden is nu het ontwikkelde materiaal te vinden.

Je vindt hierin het volgende:

Deel 1: Analysekader en didactiek

– Hoofdstuk 1 introduceert een vierstappenmodel voor het analyseren van religieuze teksten en rituelen in de klas. Er wordt stilgestaan bij vakdidactische uitgangspunten en mogelijkheden voor onderwijs en toetsing.

– Appendix 1A bevat analysemodellen voor zowel beginnende als gevorderde leerlingen.

– Appendix 1B toont drie concrete toepassingen van het model: op een bijbelverhaal, een interview en een ritueel.

Deel 2: Onderwijsmateriaal over religieuze teksten

– Hoofdstuk 2 biedt lesmateriaal over scheppingsverhalen, toegespitst op het gebruik van het vierstappenmodel.

– Hoofdstuk 3 behandelt teksten over de positie van de vrouw binnen religies, met toepassing van het analysemodel.

Deel 3: Theorie en onderwijsmateriaal over religieuze rituelen

– Hoofdstuk 4 bespreekt vijf stadia in de evolutie van religie, inclusief bijbehorende rituelen en mythen die didactisch inzetbaar zijn.

– Hoofdstuk 5 biedt theoretische achtergrond over religieuze rituelen en reflecteert op didactische aanpakken.

– Hoofdstuk 6 presenteert een curriculumopdracht voor studenten over rituelen in het christendom, met focus op verdiepende lessenseries.

Deel 4: Bronnen en videomateriaal

– Hoofdstuk 7 geeft een becommentarieerd overzicht van inleidingen en brontekstverzamelingen per religie.

– Hoofdstuk 8 bespreekt videomateriaal over geleefde religie en rituelen.

– Appendix 8 bevat een excel-overzicht van meer dan 40 vrij toegankelijke educatieve video’s, geschikt voor gebruik in het funderend onderwijs.

Ga naar de website

Overig nieuws

Brainstorm activiteiten VDLG

Terugblikken op 2025

Webinar Wat is nou waar?

Vieren

Zomervakantie

Lezen over L/G

Afronden, terugkijken, vooruitblikken bij de abdij

Webinar Wat is nou waar? & save the date lerarendag digitale geletterdheid

Een eerste VDLG pubquiz – wie helpen mee in de organisatie?

Samen leren in drie webinars

LERVO adviseert OCW over bekwaamheidseisen docenten GL

Met de nieuwe Narthex erop uit

Afsluiting schooljaar met de VDLG

Nieuwe werelden openen, is wat we doen

Webinars, de mogelijkheid om elkaar meer te ontmoeten

In gesprek blijven

Als docenten samenkomen

Terugblik webinar over lesmateriaal maken

Met leerlingen terugkijken op het schooljaar

Samen werk maken van werkvormen