
Als docenten samenkomen
Het schooljaar is bijna voorbij. We hebben het afgelopen schooljaar als vereniging veel inspirerende activiteiten mogen organiseren. Komende weken blikken we in enkele bijdragen op de website en onze social media terug op activiteiten. Marcel Elsenaar, lid van de studiedagcommissie, schreef om te beginnen een terugblik op de studiedag.
Wat gebeurt er als docenten levensbeschouwing en godsdienst écht samenkomen? De VDLG-studiedag van 2025 gaf daar een krachtig antwoord op: ontmoeting, inspiratie en samenwerking stonden centraal. Niet langer alleen luisteren, maar samen doen – dát was het nieuwe motto. En met 124 deelnemers uit het hele land werd het een dag vol energie en liefde voor het vak.
Het kloppende hart van de dag was de presentatie van het Inspiratieboek van LERVO, waarin zes vakeigen perspectieven van Levensbeschouwing en Religie worden uitgewerkt. Een belangrijk moment voor het expertisecentrum, dat hiermee concrete handvatten biedt aan docenten én lerarenopleiders. De perspectievenbenadering helpt om met meer diepgang én afwisseling les te geven in levensbeschouwing en religie.
Na de feestelijke opening door dagvoorzitter Anoek Swinkels (docent GL, Eckartcollege Eindhoven) en een warm welkom van het bestuur, gingen we meteen aan de slag. In twee rondes Perspectiefproeverijen maakten deelnemers actief kennis met twee van deze eerste zes perspectieven:
- Het persoonlijk perspectief
- Het zinperspectief
- Het fenomenologisch perspectief
- Het historisch perspectief
- Het vergelijkend perspectief
- Het ethisch perspectief
De schrijvers van het boek namen ons mee in hun hoofdstukken en lieten de perspectieven tot leven komen via werkvormen. Het voelde als een mini-lesdag voor docenten zélf – en dat smaakte naar meer.
Na een heerlijke lunch volgde de officiële boekpresentatie. Markus Altena Davidsen, hoofdredacteur van het boek, benadrukte het belang van samenwerking: tussen docenten, opleidingen en scholen. Alleen samen bouwen we aan een stevig vakgebied waarin meerdere visies elkaar versterken.
De middag stond in het teken van creativiteit en uitwisseling. Deborah de Koning deelde in een korte, inspirerende lezing hoe zij religiewetenschappelijke inzichten inzet bij duurzaamheidsactivisme. Denk aan een klimaatmars als een hedendaagse processie: welke rituelen en symbolen zijn daar te vinden? Of de boeddhistische rouwcirkel als plek voor ecologische rouw. Via het fenomenologisch perspectief gaf ze ons nieuwe brillen om naar de wereld te kijken – en zo ook onze lessen te verrijken.
Daarna gingen we zélf aan de slag. In kleine groepen werd hard gewerkt aan het opzetten van lessenseries en werkvormen, geïnspireerd door de perspectieven. Twintig ideeën werden verzameld – het begin van iets groters. Twee daarvan zijn inmiddels uitgewerkt tot artikelen voor het volgende nummer van Narthex.
Tot slot was er de feestelijke uitreiking van de Paul Boersma Award, een prijs voor een artikel dat bijdraagt aan de ontwikkeling van ons vak. De eer ging naar Gijs van Gaans, voor zijn sterke bijdrage over burgerschapsvorming in Narthex 24.1.
We kijken terug op een studiedag die niet alleen inspireerde, maar ook verbindingen legde. Waarin we voelden wat het betekent om als docenten samen te bouwen aan de toekomst van ons belangrijke vak. Op naar meer van dit!