Grave 2721909 1280

4 en 5 mei in de klas

In de laatste weken voor de meivakantie ligt er een waardevolle kans om met leerlingen het gesprek aan te gaan over 4 en 5 mei. Gebruik deze periode om met leerlingen stil te staan bij vragen als:

  • Hoe ervaren jongeren vandaag de dag vrijheid?
  • Wat maakt je vrij en wat moet je als samenleving goed bewaren om de vrijheid te waarborgen?
  • Wat betekent het als jouw verhaal (nog) niet wordt herdacht?
  • Wat zegt de manier waarop wij herdenken over wie we zijn als samenleving?

Ook kun je leerlingen laten onderzoeken hoe in hun eigen stad of omgeving de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht. Wat is ervan zichtbaar en hoe wordt de herinnering levend gehouden?

Een krachtige manier om deze gesprekken af te sluiten, is door leerlingen hun eigen monument te laten ontwerpen. Hoe zouden zij de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog vormgeven, en hoe zou hun monument eruitzien?

Diverse websites bieden materiaal om het gesprek te introduceren:

Collega’s Tanneke de Mol en Pauline Kraakman-Lokhorst schreven elk in ons tijdschrift Narthex een artikel over holocausteducatie. Je kunt de artikelen lezen via onderstaande links.

Tanneke Mol, Opstaan tegen antisemitisme, Narthex 2024 (4)

Pauline Kraakman-Lokhorst, Docentenreis Naar Auschwitz, Narthex 2025 (1)

 

 

Overig nieuws

Sluit aan bij de VDLG-activiteiten van dit schooljaar!

Terugblik op het eerste VDLG-webinar over stilte

De nieuwe Narthex

Fotowedstrijd

Aanbod hogescholen en universiteiten herfst 2025

Blog: Tussen tranen en tover en waarom sacrale ijsjes altijd goed zijn

Oproep: Doe mee aan onderzoek naar zingeving in de klas!

Blog: Van geestelijke verzorging naar levensbeschouwing: leren in de chaos

Oproep: Allerzielen op school

De VDLG zit niet stil!

Deel je mooiste lesmateriaal!

Hoe vier jij?

Webinar Wat is nou waar?

Een goed gesprek op vrijdagmiddag: webinar De spiritualiteit van de leraar L/G

Geobsedeerd met religie

Blog: Vol zintresse de diepte in

Omstreden Zaken

Studiedag en webinars VDLG

Brainstorm activiteiten VDLG

Terugblikken op 2025