Grave 2721909 1280

4 en 5 mei in de klas

In de laatste weken voor de meivakantie ligt er een waardevolle kans om met leerlingen het gesprek aan te gaan over 4 en 5 mei. Gebruik deze periode om met leerlingen stil te staan bij vragen als:

  • Hoe ervaren jongeren vandaag de dag vrijheid?
  • Wat maakt je vrij en wat moet je als samenleving goed bewaren om de vrijheid te waarborgen?
  • Wat betekent het als jouw verhaal (nog) niet wordt herdacht?
  • Wat zegt de manier waarop wij herdenken over wie we zijn als samenleving?

Ook kun je leerlingen laten onderzoeken hoe in hun eigen stad of omgeving de Tweede Wereldoorlog wordt herdacht. Wat is ervan zichtbaar en hoe wordt de herinnering levend gehouden?

Een krachtige manier om deze gesprekken af te sluiten, is door leerlingen hun eigen monument te laten ontwerpen. Hoe zouden zij de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog vormgeven, en hoe zou hun monument eruitzien?

Diverse websites bieden materiaal om het gesprek te introduceren:

Collega’s Tanneke de Mol en Pauline Kraakman-Lokhorst schreven elk in ons tijdschrift Narthex een artikel over holocausteducatie. Je kunt de artikelen lezen via onderstaande links.

Tanneke Mol, Opstaan tegen antisemitisme, Narthex 2024 (4)

Pauline Kraakman-Lokhorst, Docentenreis Naar Auschwitz, Narthex 2025 (1)

 

 

Overig nieuws

Brainstorm activiteiten VDLG

Terugblikken op 2025

Webinar Wat is nou waar?

Vieren

Zomervakantie

Lezen over L/G

Afronden, terugkijken, vooruitblikken bij de abdij

Webinar Wat is nou waar? & save the date lerarendag digitale geletterdheid

Een eerste VDLG pubquiz – wie helpen mee in de organisatie?

Samen leren in drie webinars

LERVO adviseert OCW over bekwaamheidseisen docenten GL

Opbrengsten Comeniusproject

Met de nieuwe Narthex erop uit

Afsluiting schooljaar met de VDLG

Nieuwe werelden openen, is wat we doen

Webinars, de mogelijkheid om elkaar meer te ontmoeten

In gesprek blijven

Als docenten samenkomen

Terugblik webinar over lesmateriaal maken

Met leerlingen terugkijken op het schooljaar