Netwerk Levensbeschouwelijke Vorming
Het netwerk komt deze datum weer samen. Het netwerk staat open voor collega’s met interesse in onderzoek op het gebied van levensbeschouwelijk leren en godsdienstpedagogiek. Elke bijeenkomst staan er twee voorbeelden van lopend onderzoek centraal. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.
Aanmelden kan via deze link.
Deze keer komen de volgende twee onderzoeken aan bod.
Dr. Marietje Beemsterboer vertelt over haar onderzoek onder 16 leerkrachten van 2 reformatorische basisscholen naar aanleiding van bezwaren tegen de Wet Verduidelijking Burgerschapsonderwijs vanuit reformatorische hoek, vooral vanwege mogelijke conflicten met de basiswaarden van de wet en de vrijheid van godsdienst en onderwijs. De wet wordt door reformatorisch christenen gezien als een inbreuk op die vrijheid (Beemsterboer & Berger, 2023). In de presentatie worden praktijksituaties besproken en wordt inzichtelijk gemaakt dat het handelen van leraren op een reformatorische school vorm krijgt tussen de religieuze waarden en de pedagogische waarden die zij als opdracht ervaren. Deze waarden worden door leraren geïntegreerd in hun pedagogisch didactisch handelen voor de klas. Daarnaast wordt een theorie gepresenteerd over de manier waarop deze waarden zich tot elkaar verhouden in het dagelijks handelen van leraren op reformatorische scholen en welke invloed de Wet Verduidelijking Burgerschapsonderwijs daarop heeft.
Joël Valk, secretaris van het netwerk, vertelt over het laatste deel van zijn promotieonderzoek, een Delphi studie waarin gezocht wordt naar consensus over zijn conceptontwerp beelddidactiek op basis van regiewetenschappelijke inzichten in het vak godsdienst en levensbeschouwing op de middelbare school. De eerdere deelonderzoeken worden kort besproken en het concep