Slow looking
Wil je het gesprek activeren en je leerlingen leren om scherp te observeren? Docent Frans Liesbeth Breek past hiervoor vaak vormen van slow looking toe. Ze vraagt haar leerlingen om goed waar te nemen en zich te verplaatsen in wat en wie ze zien. Liesbeth heeft haar werkvormen beschreven in verschillende artikelen. Hier zijn vier…
Lees meerAI in de klas
In oktober 2023 wijdde Narthex een heel nummer aan de vraag wat we van AI mogen verwachten. Je vindt het nummer in het archief op onze website. Wat is generatieve AI? Artikel van Kennisnet. Lees verder Wat kun je als leraar met AI? Artikel van Kennisnet. Lees verder AI en onderwijs NIVOZ interviewde in deze…
Lees meerAlgemeen
Op deze pagina vind je vele online kennis- en verhalenbanken met bruikbaar materiaal voor je lessen. De verzameling is i.s.m. docenten en opleiders samengesteld. Bibliodrama | Verhalen Spelenderwijs Een Belgische site over bibliodrama, een speelse en creatieve werkwijze voor het werken met religieuze verhalen waarbij het inleven in personages uit het verhaal veelal centraal staat.…
Lees meerActiverende werkvormen
Starten met activerende werkvormen Activerende werkvormen hebben tot doel leren en denken te activeren, zichtbaar te maken en iets te doen met de opbrengst. In dit artikel van Onderwijs van morgen wordt kort toegelicht waarom het gaat bij activerende didactiek. Lees verder 10 activerende werkvormen voor taalontwikkelend onderwijs Artikel van de HvA met werkvormen…
Lees meer