Symposium Onderwijsfilosofie

vrijdag 1 november 2024 van 11:15 tot 17:00
Learning 3107774 1280

In deze tijden van haast en rendementsdenken staat de tot bedaren brengende filosofische reflectie onder druk. Dit heeft niet alleen zijn weerslag op het filosofieonderwijs, maar verdrukt ook de filosofische reflectie op het onderwijs zelf. Dat terwijl juist de vragen en problemen rondom het onderwijs groter worden: de politiek blijft bezuinigen op onderwijs, maar snakt tegelijkertijd naar innovatie, universiteiten worden kennisfabrieken en informatie wordt onbetrouwbaarder.

Tijdens dit symposium maken we pas op de plaats en staan we stil bij het onderwijs zelf. Wat is onderwijs eigenlijk? Wat behoort onderwijs te zijn? Hoe moeten we onderwijzen in en over deze tijd? Vier sprekers zullen een ruimte bieden voor deze vragen, geworteld in de filosofische traditie en met oog voor de maatschappij van vandaag.

M.m.v. Hester IJsseling, Joop Berding, Anouk Zuurmond en Govert de Vrieze

Meer informatie: Onderwijsfilosofie | Colloquium Levensfilosofie

 

 

Aankomende activiteiten

VDLG webinar 1: De spiritualiteit van de leraar L/G

vrijdag 10 oktober 2025 van 15:30 tot 17:00

VDLG webinar 2: Algemene didactiek en formatief handelen

vrijdag 23 januari 2026 van 15:30 tot 17:00

Studiedag VDLG

dinsdag 10 maart 2026 van tot

VDLG webinar 3: Delen van zelfontwikkeld lesmateriaal

vrijdag 15 mei 2026 van 15:30 tot 17:00