Redactioneel
Erop uit gaan – maar eerst: de laatste loodjes
Het is bijna zomervakantie, een druk moment waarop je terugblikt op het jaar dat je aan het afronden bent en vooruit kijkt naar je taken en lesprogramma in het nieuwe schooljaar. Ik wens jullie daarbij nog wat volharding en aardige collega’s toe. ‘De laatste loodjes’ zeggen we dan tegen elkaar. In een gedicht van Toon Tellegen las ik eens: “zullen we het de laatste veertjes noemen? Da’s minder zwaar!” Rond deze tijd vroegen leerlingen mij ook vaak of ze niet buiten les konden krijgen. Heel soms kon dat, omdat er een groepsopdracht was die we ook op het grasveld om de hoek konden doen. Of leerlingen vroegen om een meditatieles. Ik zal nooit vergeten dat we een loopmeditatie deden in de traditie van Thich Nhat Hanh. Ik instrueerde ze om langzaam voet voor voet te zetten en zich voor te stellen dat ze met hun voeten de rug van moeder aarde masseerden. Ze lagen dubbel van het lachen bij het proberen. Ik denk dat ze het zich nog steeds kunnen herinneren. Het doorbreken van het normale, klassikale lesgeven maakt soms dat leerlingen extra ‘aanstaan’.
Dat soort ervaringen lees je ook in het artikel van de opleiders van CHE, die met studenten theologie een outdoorprogramma hebben opgezet. En in het artikel van Anoek en Jeffrey van het Eckhartcollege die een mini-pelgrimage organiseerden met leerlingen. Zelf ging ik op bezoek bij Marwan Bassiouni, kunstenaar en moslim, die ook de foto voor de voorkant van deze Narthex beschikbaar stelde. Deze praktijken nodigen uit om op zoek te gaan naar andere ervaringen en perspectieven. Daar kan iets gebeuren; de leerling wordt vaak een actievere deelnemer. Het voelt dan niet als zomaar onderwijs aan, maar als onderwijs mét leerlingen. Maar allereerst wens ik jullie een ervaring toe die voelt als dit gedicht van Saskia Stehouwer:
Bewust onbekwaam
Een jaar op een plek zitten
en kijken wat er gebeurt.
Waar de zon ondergaat
hoe de mieren je omsingelen
het gras zich vermeerdert
Maar ook: waar je adem zich ophoudt
Waar je het geduld vandaan haalt.
We hebben in deze Narthex dit keer geen rubriek Eerste Hulp bij Onderwijs, omdat ik mij te laat realiseerde dat Sacha met zwangerschapsverlof is. Wel hebben we opbrengsten van ons gezamenlijke eropuitje, de VDLG-studiedag op 18 maart. Daar komen ideeën voor lessenseries en het gebruik van de perspectievenbenadering uit
naar voren.
De volgende thema’s van Narthex zijn Samen leven (kopijdatum 1 september) en Rituelen (kopijdatum 20 oktober) Als je een idee hebt voor een artikel of thema in het volgende jaar, laat dat dan tijdig
weten! We starten in het najaar ook met de nieuwe rubriek Werkvorm. Vragen voor de EHBO zijn ook altijd welkom.
Fijne zomertijd, waar dan ook!
Marcel Elsenaar
hoofdredacteur