Professionalisering
Expertisecentrum LERVO en netwerken LeVo en opleiders pabo
Expertisecentrum Levensbeschouwing & Religie Voortgezet Onderwijs (LERVO) ontwikkelt een landelijk curriculum waarbij wordt gewerkt met de perspectiefgerichte benadering. Door tien perspectieven te ontwikkelen, zoals het vergelijkend, zingevings- en ethisch perspectief kunnen in de klas thema's en vraagstukken op een rijke manier worden benaderd met leerlingen.
Lees er meer over op De perspectiefgerichte benadering – Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs
In een korte video wordt de opzet van het curriculum verduidelijkt.
Het curriculum – Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs
Op de website van LERVO vind je ook het open access Handboek Vakdidactiek Levensbeschouwing & religie. In 36 hoofdstukken geeft het boek theorie en handvatten bij thema's als identiteit, hermeneutisch leren, curriculum leren, beelddidactiek en toetsen & beoordelen.
LERVO organiseert elk schooljaar meerdere bijeenkomsten waar je met collega's kunt werken aan de doorontwikkeling van je vakleerplan.
Evenementen – Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs
Netwerk Levensbeschouwelijke Vorming
Heb je interesse in nieuw onderzoek op het brede terrein van levensbeschouwelijke vorming? Dan ben je van harte welkom bij het Netwerk Levensbeschouwelijke vorming. Het netwerk komt tweemaal per jaar op een locatie samen. Elke bijeenkomst staan twee lopende of recent afgesloten onderzoeken centraal die door de onderzoeker worden gepresenteerd, zoals eerder bijvoorbeeld gebeurde met onderzoek naar vormingsonderwijs. Doel van de bijeenkomst is het gesprek over hoe de uitkomsten van een dergelijk onderzoek in de praktijk kunnen worden toegepast. Wil je meer weten of graag uitgenodigd worden voor deze komende en volgende bijeenkomsten? Neem dan contact op. Contactpersoon: Joël Valk, j.valk@uu.nl.
Netwerk opleiders levensbeschouwing/ godsdienst pabo
Ben je opleider levensbeschouwing of godsdienst binnen een pabo? Dan nodigen we je van harte uit voor het netwerk opleiders (in oprichting). Het doel is tweemaal per jaar (om te beginnen online) bijeenkomst te komen en kennis en good practices te delen op het gebied van curriculumontwikkeling en begeleiding van studenten. Heb je interesse of vragen? Neem dan contact op met Pieter Snel, pieter.snel@inholland.nl, samen met Jos van den Brand (voorzitter van het Netwerk Levensbeschouwelijke Vorming) organisator van het netwerk opleiders.
Professionaliseren bij de lerarenopleidingen
Regionale bijeenkomsten
De (universitaire) lerarenopleidingen organiseren regionale bijeenkomsten. Op die manier ondersteunen ze verdere professionalisering van docenten levensbeschouwing en godsdienst. Elke regio heeft een contactpersoon.
Regio Noord: Han Bakker, han.bakker@rug.nl. Kijk voor activiteiten op Godsdienst & Levensbeschouwing | Expertisecentrum Vakdidactiek Noord.
Regio Oost: Vera van Jaarsveld, vera.vanjaarsveld@ru.nl. Kijk voor activiteiten op Nascholing voor decanen en docenten | Radboud Universiteit (ru.nl)
Regio Zuid: Hans van den Bemt e.a., jc.vandenbemt@fontys.nl. Fontys levert maatwerk aan scholen/docenten. O.a. ondersteunen met schrijven van vakleerplan en integratie van het vak levensbeschouwing in M&M. Voor info hierover kan contact worden opgenomen met Hans.
Regio Noord-Holland: Gijs van Gaans, g.vangaans@uva.nl en Jochem Quartel, j.quartel@vu.nl. Kijk voor activiteiten op AlfaGammapartners.
Regio Zuid-Holland: Michaël van der Meer, m.n.van.der.meer@iclon.leidenuniv.nl. Kijk voor activiteiten op ONZ | Onderwijs Netwerk Zuid-Holland.
Vakdidactisch meesterschapsteam
Sinds september 2024 is er ook voor ons vakgebied (Levensbeschouwing en Religie) een vakdidactisch meesterschapsteam actief. In het project Meesterschapsteams in de vakdidactiek werken acht universiteiten samen om zowel het vakdidactisch onderzoek als het vakdidactisch onderwijs te versterken met het oog op de verbetering van het onderwijs in de gerelateerde schoolvakken en op de lerarenopleidingen. Vakdidactische meesters worden aangesteld met behulp van financiële steun van het Programmabureau Duurzame Geesteswetenschappen, samen met investeringen van de universiteiten zelf. Op dit moment zijn er Meesterschapsteams voor Cultuureducatie, Geschiedenis, Klassieke talen, Moderne vreemde talen en Nederlands. Daar komt dus nu, vanaf 1 september 2024, het Vakdidactisch meesterschapsteam voor Levensbeschouwing en Religie bij (VDMT L&R).
De binnenkring van het VDMT R&L bestaat uit: dr. Juliëtte van Deursen, voorzitter, Tilburg University; prof. dr. Monique van Dijk, Tilburg University; prof. dr. Cok Bakker, Universiteit Utrecht; dr. Markus Davidsen, Universiteit Leiden.
Het Meesterschapsteam L&R zet zich in voor de hele breedte van de vakdidactiek L&R. De missie is om de ruimte in de school voor levensbeschouwelijke en religieuze vraagstukken te behouden, uit te breiden of te creëren. Dit doen we door het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de vakdidactiek te bevorderen, het vakdidactisch onderwijs voor aankomend docenten landelijk beter af te stemmen en te verbeteren en door initiatieven te nemen voor kennisdeling en uitwisseling van vakdidactisch onderzoek. Van belang is dat we als VDMT L&R staan voor het hele vakgebied met alle verschillende invullingen die het heeft in Nederland (levensbeschouwelijk, confessioneel, religiewetenschappelijk). Meer informatie
We zijn nu bezig om deze algemene doelstellingen te vertalen naar concrete plannen en projecten. Van belang is daarbij om samenwerking en afstemming te zoeken met LERVO, zodat we elkaar kunnen aanvullen en versterken. We houden jullie op de hoogte!
GL-professionalisering op maat
Wie zich als GL-docent, alleen of samen met collega’s, verder wil professionaliseren kan terecht bij allerlei cursussen en studiedagen. De CHE biedt ook jaarlijks een studiedag aan vanuit de lerarenopleiding Godsdienst/Levensbeschouwing. De eerstvolgende studiedag zal plaatsvinden op 6 februari 2025.
We geloven echter ook in een andere route: onze kennis en ervaring afstemmen op de wensen en behoeften van de docent, de vakgroep of het team. Dat kan in de vorm van bezinning, begeleiding bij visieontwikkeling of trainingen.
We denken graag mee als een lerarenteam de inhoud van het vak GL wil doordenken, of vraagstukken ten aanzien van de identiteit van de school. We hebben ook een scala aan (vak)didactische en (godsdienst)pedagogische trainingen voor handen om docenten en teams verbreding en verdieping van hun docentschap te bieden.
We werken al jaren binnen een breed netwerk van scholen: protestants-christelijk, evangelisch, reformatorisch en openbaar: in de eerste plaats door daarvoor studenten op te leiden, in de tweede plaats door GL-docenten en-vakgroepen te steunen en verder te scholen.
Dit zijn de thema’s die er bij ons uitspringen en die zowel om visie vragen als om praktijkvaardigheden:
- Levensbeschouwelijke vorming van leerlingen en mentoraat
- Identiteitsontwikkeling van leerlingen en scholen
- Professionele identiteit en christelijk leraarschap
- Vakdidactische bekwaamheid voor gevorderden, waaronder werken in en met diversiteit en Bijbeldidactiek
We gaan graag met je op zoek naar de meest geschikte scholing voor de vraag die op jouw school leeft. We zijn beschikbaar voor lezingen, maar ook voor workshops, een trainingsprogramma op maat en op locatie, enz. Neem contact met ons op via mastergl@che.nl.
Als GL-team zijn we ook verbonden met het CHE-lectoraat ‘Verlangen naar het heilige’. In dat kader willen we onderzoeken doen rond het vak GL. Heb je daarvoor belangstelling, neem ook dan contact op via mastergl@che.nl.
Het GL-team:
Maaike Graafland, Jan Marten Praamsma, Ammerens Rottier, Laurens Snoek, Elsbeth Vogel en Corrie de With