Studium Generale mini-symposium: From Saints to Superheroes

Wat hebben superhelden met religie te maken? Meer dan je misschien denkt! Ontdek hoe religie opnieuw verschijnt in de werelden van film, televisie en games — van The Dark Knight tot The Chosen en Assassin’s Creed. (Engelstalig / SG-certificaat*)
Afbeelding gemaakt met AI en evenals onderstaande tekst overgenomen van SG Mini-Symposium: From Saints to Superheroes | Tilburg University
Gratis toegang, wel vooraf aanmelden: Registration Mini-Symposium: From Saints to Superheroes | Tilburg University
Het heilige op het scherm
Religie is niet verdwenen. Het is te zien op Netflix, in je games en in de bioscoop. In allerlei vormen en gedaanten zien veel westerse samenlevingen een terugkeer van religie — maar vaak buiten traditionele instellingen of kerkgebouwen. Van Gandalfs offerende wijsheid in The Lord of the Rings tot Batmans bijna monnikachtige toewijding aan gerechtigheid in The Dark Knight, en van de messiaanse hoop van Luke Skywalker in Star Wars tot de wonderen van Jezus in The Chosen: de hedendaagse beeldcultuur is een podium geworden voor vernieuwde religieuze ontmoetingen.
Buiten de muren van de kerk
Terwijl de beeldcultuur van vandaag overstroomt met religieuze beelden, rituelen, profetieën en messiaanse figuren, duikt het heilige steeds weer op buiten de institutionele kaders die religieuze ervaring ooit bepaalden. Het vindt nieuwe uitdrukking binnen het zogenaamd profane. En niet alleen op het witte doek of op televisie. Ook in videogames blijven religieuze thema’s terugkeren. Spellen als Assassin’s Creed verkennen oude tempels en geheime orden en nemen spelers mee in mythen over dood en wederopstanding. Daarbij stellen ze tijdloze vragen over goed en kwaad, lotsbestemming en vrijheid, leven en offer.
De verhalen die we kijken en spelen
In dit mini-symposium onderzoeken theologen dr. Frank Bosman (Tilburg University) en dr. Paul Clogher (South East Technological University, Ierland) hoe de hedendaagse beeldcultuur fungeert als plek van vernieuwde religieuze ontmoeting. Zij laten zien hoe films, series en games zowel voortbouwen op religieuze invloeden uit eerdere generaties als nieuwe manieren bieden om het heilige uit te drukken in de alledaagse cultuur. Ze gaan in op vragen als: waarom grijpen moderne verhalenvertellers steeds opnieuw terug op eeuwenoude religieuze thema’s? En wat betekent het dat miljoenen mensen betekenis, hoop of zelfs transcendentie vinden in superhelden en digitale queesten?
Dit programma wordt georganiseerd door Studium Generale.
Contactpersoon: Hannah van den Bosch (Studium Generale)
Voor studenten kan dit programma meetellen voor het Studium Generale-certificaat.