(UNDER CONSTRUCTION)
Datum van de studiedag (verlopen):
donderdag 13 februari 2014
Aftermovie:
Terugblik in Narthex:
2014 Narthex 14.1 wie redt het vak Renske van der Jagt
Inleiding:
De legitimering van het vak godsdienst/levensbeschouwing is lastig. Uit de vorige Narthex blijkt dat men vooral een onderwijsinhoudelijke argumentering voorstaat. De zin van het vak ligt dan in de levensbeschouwelijke ontplooiing van de leerling en algemene kennis van godsdiensten. In de praktijk zien we echter dat de (confessionele) identiteit en onderwijsjuridische factoren bepalen of het vak wel of niet wordt aangeboden. Gezien het brede besef van het belang van levensbeschouwelijk onderwijs is het opmerkelijk dat het vak zo weinig voorkomt op de roosters van openbare scholen.
Vakhervorming of bijzondere status
Misschien hebben we dit ook wel aan onszelf te wijten. De aard en invulling van GL is door de vrijheid van onderwijs (artikel 23) zó pluriform geworden dat het de vraag is of je wel kunt spreken van een écht schoolvak. Dit roept allerlei vragen op. Waarom gaan we door met GL in de huidige vorm en veelvormigheid? Is er hervorming nodig en hoe zou die er uit moeten zien? Of is de situatie juist een zegen en moet GL haar bijzondere status behouden?
Deze vakdiscussie is niet nieuw, maar ondertussen vinden de meeste kerndoelen, kennis en vaardigheden die wellicht thuishoren in een algemeen schoolvak GL hun weg in andere vakken zoals maatschappijleer en filosofie. Tegelijkertijd dwingen bezuinigingen het vak naar de marge.
Brainstorm en discussieer mee
Kom praten, luisteren, ervaren en brainstormen met docenten GL uit het hele land. Dr. Paul Vermeer (Radboud Universiteit) zal spreken over waarom er echt iets moet veranderen in het vak GL, waarna Alette Baartmans (Geenschool) op ‘Geenschoolse’-wijze met ons zal brainstormen over de kwestie. In de middag zijn er diverse workshops gevolgd door de algemene ledenvergadering van de VDLG.
Sprekers:
dr. Paul Vermeer
[tekst1 wie? ]
“[citaat]”
Bronnen:
- Voordracht Paul Vermeer: Leren denken in levensbeschouwing
- PowerPoint bij zijn lezing
- artikel Narthex 13.3 Leren denken in levensbeschouwing – P. Vermeer
Alette Baartmans
[tekst1 wie? ]
“[citaat]”
Bronnen:
Workshops:
Workshop 1: GL als academische discipline
Hoe geef ik levensbeschouwing/godsdienst een goede godsdienstwetenschappelijke basis? De ideeën van Paul Vermeer heeft u kunnen lezen in Narthex (13-3; Leren denken in levensbeschouwing) en kunnen beluisteren in het ochtendprogramma: GL moet meer gaan lijken op godsdienstwetenschappen op de universiteit. Maar hoe zet hij dit om in daadwerkelijke lessen? Een aanrader voor docenten met GL als schoolexamenvak in het VWO.
Workshop door: Paul Vermeer
[plaatje]
Paul Vermeer is universitair docent empirische en praktische religiewetenschap en lerarenopleider aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
[bronnen]
Workshop 2: GL met digitaal lesmateriaal
Hoe gebruik ik ICT bij levensbeschouwing/godsdienst? Wikiwijsleermiddelenplein wil graag hèt platform zijn voor (digitaal) lesmateriaal. Bart Hoogendijk leert u de ins en outs kennen van deze omvangrijke online database vol lesideeën en bronnen ook voor levensbeschouwing. Deelnemers worden gevraagd eigen lesmateriaal (opdracht, powerpoint, etc) mee te nemen om deze vervolgens ter plekke verder en beter te digitaliseren.
Laptop, muis, voedingskabel en een account bij Wikiwijsleermiddelenplein.nl zijn nodig voor deze workshop.
Workshop door: Bart Hoogendijk
[plaatje]
Bart Hoogendijk (@BartholomeusLB) is docent levensbeschouwing aan het ds. Pierson College in ’s-Hertogenbosch en contentmanager Levensbeschouwing bij Wikiwijsleermiddelenplein.
[bronnen]
Workshop 3: GL in het VMBO
[plaatje]
Hoe geef ik levensbeschouwing/godsdienst aan leerlingen in het VMBO? U gaat samen met uw collega’s uw ervaringen, successen en frustraties bespreken over het lesgeven in het VMBO. Ester Massuger zal dit gesprek begeleiden en voorzien van concreet lesmateriaal.
Workshop door: Ester Massuger
Ester Massuger (@mevrmassuger) is docente levensbeschouwing aan het Christiaan Huygens College in Eindhoven.
[bronnen]
Workshop 4: GL als creatief (beeldend) vak
[plaatje]
Hoe kan ik levensbeschouwing/godsdienst meer laten zijn dan een denkvak? De levenservaringen die leerlingen opdoen in hun dagelijkse leven, maar ook in andere schoolvakken kunnen worden uitgediept en (beeldend) verwerkt bij GL. In deze werkles geeft Pieter de Laat hiervan een voorbeeld.
Workshop door: Pieter de Laat
Pieter de Laat is docent aan de VMBO-opleiding Vorm en Ambacht aan Het Hooghuis – Zuid/West in Oss.
[bronnen]
Workshop 5: GL als creatief ondernemerschap
[plaatje]
Hoe kan ik mijn leerlingen inspireren om iets extra’s in hun leven te doen? Theo Wismans en Marieke Peters maken hun expierences en good practices in creatief ondernemend zijn zichtbaar. De deelnemers gaan aan de slag met Bringing Creativity Alive en delen de door henzelf ontworpen creaties.
Workshop door: Theo Wismans en zijn leerling Marieke Peters
Theo Wismans is auteur van de methode Gelukskunde en docent gelukskunde aan het Beroepscollege Parkstad Limburg in Landgraaf. Marieke Peters is Havo-leerlinge en onderneemster via creativetobee.nl.
[bronnen]
Workshop 6: GL en moeilijk toetsbare werkvormen
Alles leuk en wel, maar hoe kan ik de bovenstaande lesideeën toetsen? Aan het einde van een periode dient er op de meeste scholen ook bij levensbeschouwing/godsdienst een punt gegeven te worden. Hoe zijn echter digitale opdrachten, samenwerkingsopdrachten, presentaties en discussies te toetsen? Jos de Pater zal u hierin begeleiden met enkele voorbeelden.
Workshop door: Jos de Pater
[plaatje]
Jos de Pater is leraar GL aan de Verenigde Scholen Alberdinck Thijm in Hilversum en lerarenopleider aan de Fontys Hogescholen in Tilburg.
Bronnen:
- PowerPoint workshop
- Evaluatieformulier voor samenwerkingsopdracht (PDF)
- Beoordeling van de eindopdracht (PDF)
Dagvoorzitter:
Frits Hendriks:
“Ik ben een theoloog die houdt van verhalen en verbinding zoekt met het dagelijkse leven.”
Kosten:
De kosten voor de studiedag bedragen:
- 150 euro voor leden
- 200 euro voor niet-leden
- 60 euro voor studenten
De prijzen zijn inclusief:
– koffie en thee
– een studiedagmap
– lunch
– het studiedaggeschenk
– nascholingscertificaat
– borrel met hapjes
Locatie:
Concordia zalen,
Adres:
Kerkplein 7, Woerden
Marktplaats:
Ieder jaar is er een kleine marktplaats. Bevolkt door twee bekende uitgeverijen. Vragen over de methodenmarkt? Neem dan contact op met Ger van der Heijden.
Fotoalbum:
Organisatie en contact:
Ger van der Heijden
- bestuurslid VDLG
- voorzitter studiedagcommissie
- aanmeldingen
- marktplaats
Bart Hoogendijk
- bestuurslid VDLG
- website en social media
- workshop- en sprekercoördinatie
Frits Hendriks
- bestuurslid VDLG
- algemene organisatie
Theo Wismans
- algemene organisatie