Bij de les blijven: zinvol en veerkrachtig zijn
‘Heeft wat ik aan mijn leerlingen vertel wel zin?’ Het kan zijn dat je het idee hebt dat leerlingen niets oppakken van wat jij hen probeert bij te brengen. Of de hoeveelheid werk je leeg trekt, zonder dat je er voldoening uit haalt. Wellicht twijfel je zelfs aan je eigen professionaliteit. Misschien wijkt jouw visie op onderwijs wel af van hoe het in de praktijk gaat.
Het is tenslotte niet voor niks dat het beroep van docent tot één van de beroepen behoort waar de meeste burn-outs voortkomen én het beroep waarbij 25% van de docenten in de eerste vijf jaar weer stopt.
Tegelijk zijn veel docenten ervan overtuigd dat zij wél het mooiste beroep hebben dat er bestaat, juist vanwege het zingevende karakter. En dat geldt voor het beroep als docent Godsdienst / Levensbeschouwing misschien nog wel dubbel zoveel door de bevlogenheid die achter dit vak schuil gaat. Wat is er tenslotte mooier dan jonge mensen iets bij te leren over het leven en alle facetten die ze daarin tegen zullen komen?
Deze twee uitersten raken elkaar dikwijls in de praktijk. En de vraag die hieruit op komt is ‘hoe ga je hiermee om?’ Hoe blijf je geïnspireerd, veerkrachtig en stevig staan?
Tijdens deze studiedag willen we ons bezig houden met deze vragen. We denken niet dat hier een sluitend antwoord op bestaat, maar geloven wel dat, door hier samen over na te denken, er ruimte ontstaat om met deze vragen om te gaan.
Meer informatie Bij de les blijven: zinvol en veerkrachtig voor de klas | Christelijke Hogeschool Ede